1
1 point

TikTok, även känt som Douyin (kinesiska: 抖音; pinyin: Dǒuyīn; ordagrant: ”vibrato”) i Kina, är en sociala medier-app för skapande och delning av videor och livesändningar. Appen släpptes i september 2016 av Bytebance, och är nu en ledande plattform för korta videor. Den har även vuxit i resten av världen och är nu en av de snabbast växande apparna med stora användargrupper i flera länder. Kanske använder du dig av appen? Eller dina barn? Oavsett vad, så finner du här tio fakta som du säkerligen inte kände till sedan tidigare!

TikTok har vuxit rekordsnabbt…

Även om TikTok har funnits sedan 2016, så var det först vid 2018 som appen släpptes globalt, i samband med en sammanslagning av Musical.ly. Vid den globala lanseringen hade man cirka 1 000 000 visningar på olika videos per dag. Nu, bara drygt fyra år senare, är det en av de snabbast växande sociala medier. [källa]

Men än är TikTok långt ifrån störst…

Även om TikTok har en rekorderlig tillväxt så är det sociala nätverket långt ifrån störst. Idag (2022) ligger appen bara på en sjunde plats bland de mest populära sociala nätverken. Först ligger Facebook, därefter har vi YouTubeWhatsAppInstagramFacebook Messenger och kinesiska Weixin/WeChat. För att sätta perspektiv på det hela så har Facebook cirka 2,85 miljarder aktiva användare varje månad – medan TikTok ”bara” har 732 miljoner aktiva användare. [källa]

Android-användare lägger i genomsnitt 13 timmar på appen varje månad…

Enligt mätningar genom AppAnnie lägger Android-användare drygt 13 timmar på TikTok varje månad i genomsnitt. Även om appen bara är klassad som sjunde störst bland sociala medier, så gör detta appen till den fjärde största när det kommer till hur mycket tid man lägger på den. [källa]

Den mest jämställda appen…

51% av de som använder sig utav appen är män – medan resterande 49% (logiskt nog) är kvinnor. Detta gör appen till den mest jämställda av alla sociala medier. Som parallell har Reddit 59,7% registrerade män, medan 56% av Facebooks registrerade användare består av det manliga könet. [källa]

En stark användarvilja…

Till skillnad från Youtube, där en majoritet bara väljer att titta på videos, har TikTok en väldigt engagerad skara av fans. Drygt hälften har vid minst ett tillfälle laddat upp eget material[källa]

Mängden tid som spenderas på TikTok har ökat med 210% från år till år…

Antalet personer som använder TikTok ökar inte bara, utan den tid användare spenderar på appen ökar också. Enligt App Annie har den tid användare spenderar på appen ökat med cirka 210% varje år, och denna användningstillväxt förväntas fortsätta in i 2022 och framåt. [källa]

Från och med juli 2020 var Addison Rae den mest inkomstbringande TikTok-skaparen…

Addison Rae är en amerikansk tonåring som upplevde en snabb uppgång till berömmelse på TikTok. Efter att ha skapat sitt konto för att göra dansvideor fick stjärnan snabbt ett stort antal följare. Även om hon inte har lika många följare som andra kreatörer på plattformen, rapporteras Addison vara den som tjänar mest och sägs ha tjänat runt 5 miljoner dollar bara under 2020[källa]

Men Charli D’Amelio har flest följare…

Charli D’Amelio steg snabbt till TikTok-berömmelse och startade sitt konto först 2019. Den Connecticut-födda tonåringen blev snabbt populär på plattformen och skapade dansvideor. De flesta människor, inklusive D’Amelio själv, har svårt att förstå vad det var med tonåringen som ledde till hennes enorma popularitet. Men hon är är den mest följda TikTokern med över 136 miljoner följare[källa]

Över 100 000 influencers…

TikTok håller på att bli ett nav för influencers och konkurrerar väldigt mycket med Instagram på detta sätt. Enligt Statista fanns det cirka 106 000 influencers som använde TikTok från och med 2020, och denna siffra är sannolikt mycket högre vid det här laget. Detta gör det till en mer attraktiv plattform för särskilt varumärken och marknadsförare på sociala medier. [källa]

Skapare med 15 000 följare eller färre har högre engagemang…

När det kommer till TikTok betyder fler följare inte bättre engagemang. Faktum är att Statista fann att kreatörer med färre följare genererar mycket högre engagemang. Om engagemang och gemenskapsbyggande är vad du hoppas uppnå med dina kampanjer så kan det vara bäst att samarbeta med influencers med 15 000 eller färre, enligt denna statistik. [källa]


Gillar du vad du läste? Dela artikeln med dina vänner!

1
1 point

Vad är din reaktion?

interesting interesting
0
interesting
wtf wtf
0
wtf
fun fun
1
fun
geeky geeky
1
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
1
omg
win win
0
win