Sim City utkom år 1989 och utvecklades av Will Wright och Jeff Braun. Likt sina uppföljare går det ut på att vara en borgmästare över en stad, där du bestämmer hur den ska utformas, hur skatterna ska vara och allt som har med stadens utveckling att göra. Uppgiften kompliceras bland annat av kriminalitet, avgaser och föroreningar och att det ibland sker katastrofer som bränder och översvämningar. Till en början släpptes Sim City bara till Amiga och Macintosh, men kom senare också till MS-DOS, Atari, Commodore 64, SNES (Super Nintendo) och Microsoft Windows 3.1. Med detta sagt bjuder vi på tio mindre välkända fakta om en riktig klassiker!
Diktatorer har vi väl redan gott om…?
Från allra första början var det tänkt att spelet skulle innehålla en science fiction-diktator.
Ingen ville distribuera spelet…
1987 hade Sim City varit färdigutvecklat sedan två år tillbaka, men det var stora problem med att hitta någon som ville ge ut spelet. Utgivarna trodde inte att spelarna skulle flockas runt ett spel där det inte fanns någon tydlig riktlinje för att vinna eller förlora. Will Wright och Jeff Braun bestämde sig istället för att grunda företaget Maxis, och gav år 1989 ut spelet på egen hand – vilket de säkert inte ångrar idag.
En helt ny genre skapades…
År 2007 arrangerade en kommitté av spelexperter en lista av de tio mest betydelsefulla spelen genom tiderna, och kanske inte helt oväntat ligger Sim City med på listan, som bland annat var grunden för en helt ny spelgenre.
Sim City Lade även grunden för andra populära spel…
Sim City var en inspirationskälla till bland annat spelen Civilization och Railroad Tycoon, har Sid Meier tidigare sagt till ett gäng journalister under en pressträff år 2008.
Skulle egentligen haft ett helt annat namn…
Från början var spelet tänkt att heta Micropolis, men titeln byttes strax innan Wright och Jeff Braun lanserade det med hjälp av sitt distributionsbolag Maxis. Det här blev dock inte känt förrän år 2008, när spelet släpptes i en öppen källkod-version, där man enkelt kunde skumma igenom all programmering av C++.
Aktiva motståndare till kärnkraftverk…
Utvecklarna tog ett stort avstånd från kärnkraftverk. Visst kan du bygga ett kärnkraftverk eller två i spelet, men det är också den dyraste form av energi att tillgodose dina invånare med (men också den mest effektiva). Därför valde utvecklarna att kärnkraftverken skulle vara fulla av oförberedda faror, likt explosioner. En av utvecklarna, Jeff Braun, sade en gång till New York Times: ”Vi har alltså lurat folk till att tro att det är en bra affär med kärnkraftverken”, och fortsätter: ”Det förorenar ingenting, och det genererar tre gånger så mycket ström som ett kolkraftverk. Men det kommer att sprängas förr eller senare, och när det gör det, är det en större katastrof”.
Många katastrofscenarior var verklighetsbaserade…
Man kan onekligen säga att utvecklarna bakom Sim City älskade science fiction och katastrofer. Det gick att ta del av en hel drös av olika katastrofer i spelet, och vissa scenarier hade specialiserade katastrofer också: ”Hamburg” skulle plötsligt bomba från ovan (baserat på andra världskriget), medan ”San Francisco, 1906″ hade jordbävning på richterskalan 8,0, ”Detroit, 1972” skulle drabbas utav en brottsvåg, ”Boston, 2010” skulle hamna inför en kärnvapenförstörelse och ”Tokyo, 1961” var man tvungen att slåss mot en Godzilla under full framfart.
Så tar du dig igenom spelet busenkelt…
Du kan klara av hela spelet tack vare en bugg där du hanterar skatteintäkterna. Flitiga spelare upptäckte nämligen att skattepengar bara samlades in en gång per år, och under årets gång kunde man sätta skattekostnaden på ”0”, vilket gjorde alla hushåll överlyckliga, därefter pausade man den 31 december och höjde skatterna, kasserade in pengarna, och sänkte sedan direkt skatterna igen.
Du kan även fuska dig igenom fuskkoden…
Utvecklarna hade även planterat en fuskkod i spelet, men det kom till ett pris för att använda koden. Om du höll inne shift-knappen och skrev in ”fund” åtta gånger fick du pengar. Efter den åttonde gången skedde en jordbävning, men en del spelare upptäckte att man kunde skriva in det åtta gånger, sedan spara och avsluta spelet, öppna upp det igen och åter igen skriva in fuskkoden.
Ville få spelaren att förstå det komplexa…
I en intervju från år 2014 med tidningen Medium, förklarade Wright att Sim City från början var tänkt att hjälpa spelarna att förstå den komplexa världens verkligen genom lek.