Det var år 1903 som bröderna Harley och Davidson etablerat sig i en fabrik i Milwaukee, Wisconsin. Än idag står fabriken kvar och är huvudplatsen för företagsverksamheten. Det året tillverkade Harley Davidson 50 motorcyklar. Här följer ytterligare tio fakta som du bör känna till om en av världens mest etablerade motorcykeltillverkare!
Började med cykeltillverkning…
Det legendariska motorcykelföretaget tillverkade till en början cyklar i ett par år efter starten. Detta var år 1916. De flesta företag inom motorcykeldesign, konstruktion eller tillverkning började faktiskt inom cykelbranschen – kanske inte helt oväntat. Harley Davidsons cyklar var ståtliga och eleganta, men de var dyra i en redan ganska pressad marknad. Motorcykeln visade sig vara en betydligt bättre förutsättning för vinst, så Harley Davidsons cykelverksamhet upphörde år 1921 och all kraft lades istället bara på att tillverka motorcyklar.
Cykel blev till motorcykel…
Den första motorcykeln som Harley Davidson tillverkade kom faktiskt från en skiss av en cykel, ritad av William S. Harley (som du ser på bilden nedan). Det var från början också tänkt att vara en cykel – men så blev aldrig fallet.
Försäljningen nästan halverades…
Det är inte bara guld och gröna skogar dock. År 2010 sålde HD 49% färre motorcyklar än vad de gjorde under år 2006.
Evel Knievel håller inte längre rekordet…
Evel Knievel (se bilden nedanför) är en av de mest kända längdhopparna med Harley Davidson-motorcyklar, men han innehar faktiskt inte längre rekordet för det längsta hoppet. Hans bästa hopp på sin XR-750 var 40,5 meter, då han hoppade över 14 styck Greyhound-bussar år 1975. Men under 2008 slog Bubba Blackwell Evels rekord genom att hoppa 47,85 meter på sin XR-750.
Mer än hälften återfinns i staterna…
62,6% av alla Harley Davidson-motorcyklar som någonsin har tillverkats har sålts inom USA:s gränser.
Tidigare HD-licensierat företag i Japan…
Även om Harley Davidson är så amerikanskt som det bara kan bli, så har motorcyklar även tillverkats i Japan. Från och med början av 1930-talet tillverkade Rikuo Internal Combustion Company motorcyklar licenserade av HD-fabrikat. Företagsnamnet förkortades slutligen till bara Rikuo i Japan (som betyder ”vägkungen” eller ”kontinentkungen”). Företaget byggde nästan 18 000 motorcyklar mellan 1937 och 1942. I samband med andra världskriget lades produktionen åt sidan, men återupptogs och fortsatte till år 1958 innan företaget sattes i konkurs.
Populärt hos de lågutbildade i USA…
Hela 66% av alla amerikanare som köpte en Harley Davidson under år 2010 saknade en fullständig college-utbildning.
HD och Porsches samarbete skrotades…
Visste du att bilmärket Porsche och Harley Davidson har samarbetat? Detta var under mitten av 1970-talet, när HD lanserade sin lite mer sportiga modell, ”The Nova”. Motorcykeln bestod av en vätskekyld 60-graders V4-motor, som designades av Porsche. Trots att HD hade spenderat nästan nio miljoner dollar på projektet lades det till slut på hyllan.
Forbes skulle man vara vän med…
Grundaren av Forbes Magazine, Malcolm Forbes, köpte inte sin första HD-motorcykel förrän han hade fyllt 40 år. Han älskade de så mycket att han ägde hela 50 styck av dem och började så småningom ge bort motorcyklarna som gåvor. Synd att man inte var vän med honom!
Gamla tomatburkar blev till förgasare…
Den första tillverkade motorcykeln bestod faktiskt av en tomatburk som förgasare. Det känns väl tryggt?