1
1 point

När vi tänker på läppstift, är det ofta de livliga färgerna och den omedelbara effekten på vårt utseende som kommer till tankarna. Men visste du att denna älskade skönhetsprodukt har en fascinerande historia och några överraskande hemligheter som går långt bortom dess ytliga glamour? Från dess ursprungliga användning till moderna innovationer, läppstift har en rik bakgrund som få känner till.

I den här artikeln dyker vi ner i de mest färgstarka och oväntade fakta om läppstift. Bered dig på att bli överraskad av det du aldrig trott var möjligt – för bakom varje klick av läppstift döljer sig en värld av intressanta och kanske lite skruvade hemligheter!

Människan har använt läppstift sedan tusentals år tillbaka…

Läppstift har en lång historia som sträcker sig flera tusen år tillbaka. Enligt arkeologiska fynd från Mesopotamien, som är det område som idag täcker delar av Irak, Syrien och Iran, använde drottningar en form av läppfärg redan omkring 2500 f.Kr. Denna tidiga form av läppstift bestod av krossade stenar och andra naturliga ämnen för att skapa färg. [källa]

I antika Egypten använde man läppstift med färgämnen som utvanns av krossade skalbaggar…

Det vore ju nästan en synd att skriva en artikel om läppstift utan att inkludera drottning Kleopatra VII. Egyptierna, inklusive Kleopatra VII, använde läppstift med färgämnen som utvanns från insekter. Kleopatra använde karminfärg, som erhölls från krossade skalbaggar, särskilt koschenillsköldlöss, för att färga sina läppar. Det uppskattas att det krävdes en stor mängd skalbaggar för att producera tillräckligt med karminfärg – upp till 70 000 skalbaggar för ett halvt kilo karmin. Kleopatra, och andra i det antika Egypten, förknippade ofta kosmetiska produkter med status och makt. [källa]

I antika Egypten använde man läppstift med färgämnen som utvanns av krossade skalbaggar…

Så förändrades smink- och läppstiftmodet under den viktorianska eran…

Läppstift och smink var populärt under den georgiska eran (1714–1830), men synen på smink förändrades under den viktorianska eran (1837–1901). Under den viktorianska tiden var det vanligt att förespråka ett mer naturligt utseende, och skönhetsprodukter, inklusive läppstift, betraktades som något som tillhörde teatern snarare än det vardagliga livet. Drottning Victoria själv ansåg att skönhetsprodukter inte hade något att göra i det dagliga livet och att det bara var något för skådespelerskor. Hennes åsikter om smink påverkade mode och normer under den tiden, men i dag är smink och läppstift en accepterad och populär del av många människors skönhetsrutiner. [källa]

Röd läppstift är mest attraktivt, enligt flera vetenskapliga studier…

Vetenskapliga studier har visat att röd läppstift kan påverka hur attraktivt en person uppfattas. En sådan studie genomfördes bland annat vid University of Manchester, där forskare observerade ögonrörelser hos män som tittade på bilder av kvinnor med olika läppstiftsfärger. Studien visade att männen tenderade att spendera mer tid på att titta på kvinnor som bar röd läppstift, vilket antyder att röd läppstift kan ha en effekt på uppfattad attraktivitet. [källa]

Röd läppstift är mest attraktivt, enligt flera vetenskapliga studier…

Första moderna läppstiftet introducerades 1870 – men det vridbara stiftet introducerades inte förrän 1923…

Den första moderna versionen av läppstift, som liknar dagens produkter, skapades 1870 av det franska skönhetsmärket Guerlain och kommersiellt producerades den 1884 i en liten burk. Det var dock inte förrän 1923 som den moderna vridbara behållaren introducerades av Maurice Levy, vilket revolutionerade förpackningen av läppstift. Innan denna nya design användes, förvarades läppstift ofta i små glasburkar eller som löst pulver. [källa]

Vad vore egentligen läppstift utan ett världsrekord…?

Den 9 september 2018 satte Vice Cosmetics från Filippinerna världsrekordet för flest antal personer som applicerade läppstift samtidigt. Evenemanget hölls vid Ganda for All Music FestivalAraneta Coliseum i Quezon City, Manila. Rekordet sattes med 6 900 deltagare, inklusive män, kvinnor och barn, och syftet med eventet var att främja budskapet ”Beauty for all” (”skönhet för alla”). [källa]

Vid ekonomiska kriser tenderar vi att använda mindre läppstift – även känt som ”läppstifteffekten”…

Läppstifteffekten” är ett välkänt ekonomiskt begrepp som myntades av professor Juliet Schor i hennes bok The Overspent American från 1998. Konceptet beskriver hur människor, särskilt kvinnor, tenderar att köpa mindre lyxvaror, som läppstift, under ekonomiska nedgångar som ett sätt att få en känsla av belöning och för att hålla uppe sitt välbefinnande utan att göra stora utgifter. Detta fenomen har observerats i flera ekonomiska kriser genom historien. [källa]

Vid ekonomiska kriser tenderar vi att använda mindre läppstift – även känt som "läppstifteffekten"…

Så mycket kostar världens dyraste läppstift…

H Couture Beauty’s läppstift är känt för att vara det dyraste i världen med ett pris på cirka 14 miljoner dollar. Förpackningen är tillverkad av 18 karats guld och dekorerad med nästan 200 diamanter, vilket så klart bidrar till det extremt höga priset. [källa]

Så associerades röd läppstift med makt och självständighet under suffragettrörelsen…

Under tidigt 1900-tal, särskilt under suffragettrörelsen, blev röd läppstift en hemlig symbol för kvinnlig styrka och kamp för rösträtt. Suffragetterna i Storbritannien, USA och flera andra västerländska länder använde läppstift för att uttrycka sin styrka och beslutsamhet i deras kamp för jämställdhet och kvinnors rätt att rösta. Detta bidrog till att förnya läppstiftets association med makt och självständighet. [källa]

Så associerades röd läppstift med makt och självständighet under suffragettrörelsen…

Under romartiden användes läppstift av både män och kvinnor…

Under det romerska imperiet användes läppstift av både män och kvinnor, och det hade en social funktion snarare än en strikt könsspecifik. I det romerska samhället kunde läppstift och andra kosmetiska produkter signalera social status och rikedom. Både män och kvinnor från överklassen använde kosmetika som ett sätt att visa sin status och välstånd, medan lägre samhällsklasser ofta hade begränsad tillgång till sådana produkter. [källa]

Så mycket pengar spenderar den genomsnittliga amerikanska kvinnan på läppstift under sin livstid…

Det finns uppskattningar som säger att den genomsnittliga kvinnan i USA spenderar omkring 1 780 dollarläppstift under sin livstid. Utöver detta spenderar den genomsnittliga amerikanska kvinnan även cirka 15 000 dollar kosmetika. Detta belopp kan så klart variera beroende på faktorer som individuella köpvanor och priser, men det är en rimlig uppskattning baserat på genomsnittliga utgifter för kosmetika över tid. [källa]


Gillar du vad du läste? Dela artikeln med dina vänner!

1
1 point

Vad är din reaktion?

interesting interesting
1
interesting
wtf wtf
0
wtf
fun fun
1
fun
geeky geeky
1
geeky
love love
1
love
lol lol
0
lol
omg omg
1
omg
win win
0
win