1
1 point

Max, McDonald’s eller Burger King? Alltid den ständiga diskussionen och åsikterna om den bästa hamburgerrestaurangen går vida isär bland befolkningen här i landet. Max Hamburgerrestauranger AB är Sveriges näst största hamburgerkedja och grundades 1968 i Gällivare av Curt Bergfors. Det vill säga ett par år före den första franchiserestaurangen av McDonald’s slog upp portarna här i landet, som var år 1973 i Stockholm. Idag äger Curt Bergfors 77% av verksamheten, medan hans söner – som idag har blivit ansiktet utåt för Max Hamburgerrestauranger AB – har 4.5% vardera. Stiftelsen ”Rättvis Fördelning” äger också 9%. Nedan följer ytterligare tio fakta som du kanske inte kände till om Sveriges näst populäraste hamburgerrestaurang!

Från början hette det X-Grillen…

När Curt Bergfors lade grunden för sin första grillkiosk, tillsammans med sin sambo, hette den från början inte Max – utan istället X-Grillen. Grillkiosken var inhyst i den östra änden av bensinstationen Uno-X, som låg vid Västra Kyrkallén i Gällivare. Först två år senare byttes namnet från X-Grillen till Max, som ska ha varit ägarens smeknamn.

Bergfors hade många järn i elden…

Curt Bergfors (på bilden nedanför) har inte alltid bara sett potential i grillkiosker och hamburgerrestauranger; år 1982 utökade familjen nämligen verksamheten inom en helt annan kategori och öppnade Sveriges största solarium. Samma år slog familjen även upp portarna för Sveriges största videobutikMax Video, som hade över 600 filmtitlar i bokhyllorna.

1982 var stort för familjen…

År 1982 var ett stort år för familjen, och förutom öppnandet av ett solarium och en videobutik, introducerar Max Hamburgerrestauranger även ett nytt hamburgerkött av eget recept. Samma år öppnades även första restaurangen i Stockholm. Den ligger än idag kvar på Drottninggatan och har två plan.

Luleå var en viktig punkt för Max utveckling…

Luleå har alltid legat Curt Bergfors varmt om hjärtat, och året därpå, 1983, öppnar företaget också upp sitt första hotell – Max Hotell. Hotellet var utrustat med hela 83 rum och var benäget i Luleå. Två år senare, 1985, öppnades ytterligare en restaurang i Luleå, och företaget köpte upp Luleå Stadshotell. Omsättningen för koncernen ökade med drygt 400%. Idag har även hamburgerkedjan sitt huvudkontor i norrländska Luleå.

Men allt var inte problemfritt…

Med storhet kommer ofta också påföljder. År 2004 fick företaget reda på att ett helt annat företag i Teheran, Iran, hade kopierat deras verksamhet och byggt upp en precis likadan restaurangdesign. Även logotyp, inredning, menyer och allt som hör där till var kopierat.

Max Radio spelade bara svenska artisters låtar…

Även Max Radio har ägts under familjens koncern, som grundades år 2005. På Max Radio fick bara svenska artister spela upp svenska låtar. All annan utländsk och engelskspråkig musik var förbjuden att spela på radiokanalen.

Omsättningen har under årens gång stigit som en raket…

År 1998 omsatte Max Hamburgerrestauranger AB cirka 212 000 000 kronor. Under år 2015 hade omsättningen istället ökat till 2 200 000 000 kronor. En ökning med närmare två miljarder kronor. I skrivande stund sysselsätter hamburgerkedjan närmare 4 000 personer.

De var först i Sverige med drive-in…

Max var först i Sverige med den populära ”drive-in”, där du slipper gå in på restaurangen för att köpa din mat, och istället kan göra det genom att köra runt byggnaden med bilen. Men inte nog med detta; de var även först med ”bike-in”, som öppnades på Gotland under år 2002.

Sveriges mest nöjda kunder, enligt mätningar…

I de kundnöjdhetsundersökningar som har gjorts gör Max bättre ifrån sig än sina konkurrenter. Enligt en varumärkesundersökning från ”ISI Wissing” har Max 13 år i rad haft hamburgerbranschens mest nöjda kunder. Enligt en undersökning som genomfördes av ”SIFO” samt ”ISI Wissing” 2005, 2007, 2009, 2010, 2011, 2012 och 2013 tycker de tillfrågade att Max dessutom har Sveriges godaste hamburgare.

Miljön är viktig för hamburgerkedjan…

Ständigt eftersträvar hamburgerkedjan att uppnå bra miljöval. Bland annat samarbetar de med ”Kronfågel” i frysdisken, och avtalet förlängdes i samband med lanseringen av Hot Chicken WingsMjölken har också blivit mer lokal för att minska miljöpåverkan och stödja de lokala bönderna. I december 2016 utannonserade de även att en storsatsning på mer vegetariska menyer inom kort ska lanseras!


Gillar du vad du läste? Dela artikeln med dina vänner!

1
1 point

Vad är din reaktion?

interesting interesting
1
interesting
wtf wtf
2
wtf
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
1
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win