1
1 point

Från sin blygsamma början som ett litet skomärke till en global gigant inom sportkläder och skor har Nike samlat på sig en rad intressanta och ibland överraskande fakta längs vägen. Denna artikel utforskar några av de roliga och fascinerande fakta som omger detta ikoniska varumärke, och ger en inblick i dess historia, innovationer och inflytande på idrotten och populärkulturen. Håll i hatten, för nu kör vi!

Lebron James avvisade Reebok för att till slut få ett nio gånger bättre erbjudande från Nike…

Basketproffset Lebron James avvisade ett erbjudande på 10 miljoner dollar från Reebok när han bara var 18 år gammal. När han blev tillfrågad varför han avvisade Reeboks erbjudande ska han ha svarat att han hoppades på att Nike eller Adidas skulle erbjuda honom mer. Mindre än bara ett år senare accepterade han ett erbjudande på 90 miljoner dollar från Nike istället. [källa]

Bam Margera var sponsrad av Nike – klarade inte av att skejta i deras skor…

Bam Margera, känd från Jackass, var sponsrad av Nike när han skejtade. Problemet var bara att han avskydde skorna så pass mycket att han klippte ut företagets logotyp och klistrade på på ett annat par skor, så att han kunde åka skateboard ordentligt. En bild på Bam Margera finner du nedanför. [källa]

Bam Margera, känd från Jackass, var sponsrad av Nike när han skejtade. Problemet var bara att han avskydde skorna så pass mycket att han klippte ut företagets logotyp och klistrade på på ett annat par skor, så att han kunde åka skateboard ordentligt. En bild på Bam Margera finner du nedanför.

Baksetproffs vägrade ingå avtal med skojättar på grund av deras priser…

1994 släppte stjärnspelaren i NBA, Hakeem Olajuwon, sneakerskor tillsammans med Etonic för 35 dollar istället för att ingå ett lukrativt avtal med Nike eller Converse. Hakeem har kommenterat anledningen till sitt beslut med följande; ”Hur kan en fattig arbetande mamma med tre pojkar köpa Nikes eller Converses skor som kostar 120 dollar? Det kan hon inte. Så barn stjäl istället skorna från butiker och andra barn. Ibland dödar de till och med för dem”. Hakeems och Etonics skor fick namnet ”The Dream”. [källa]

Michael Jordan fick böta stora summor efter varje match med sina Air Jordans…

Michael Jordan fick böta 5 000 dollar för varje match han bar Air Jordans (eftersom skorna bröt mot NBA-ligans policy). Han tjänade uppskattningsvis 90 miljoner dollar bara under år 2013, mer än någon annan aktiv eller pensionerad idrottare, till stor del från Nikes royalties. En bild på de berömda skorna finner du nedanför. [källa]

Michael Jordan fick böta 5 000 dollar för varje match han bar Air Jordans (eftersom skorna bröt mot NBA-ligans policy). Han tjänade uppskattningsvis 90 miljoner dollar bara under år 2013, mer än någon annan aktiv eller pensionerad idrottare, till stor del från Nikes royalties. En bild på de berömda skorna finner du nedanför.

Kenyansk man blev medvetet felöversatt i reklamfilm…

I en reklamfilm från 1980-talet översattes en kenyansk man från Samburu-stammen ord som ”Just Do It” (företagets slogan); den amerikanske antropologen Lee Cronk uppmärksammade dock företaget att kenyanen egentligen sa: ”Jag vill inte ha dessa. Ge mig större skor”. Skoföretaget svarade den amerikanska antropologen med att de hade översatt hans ord fritt, eftersom de antog att ingen amerikan ändå skulle förstå vad han egentligen hade sagt. [källa]

Företagets olyckliga namnval för skokollektionen…

Nike släppte ett par skor för att fira St Patrick’s Day och döpte kollektionen till ”Black and Tans”. Ovetande för Nike var ”Black and Tans” också en brittisk paramilitärgrupp som terroriserade irländarna och dödade och skadade hundratals människorIrland under 1920-talet. [källa]

Nike köpte upp Converse – flyttade tillverkningen till Asien…

Converses berömda Chuck Taylors All-Star sneakers (som du finner på bilden nedanför) tillverkades i USA tills företaget gick i konkurs under år 2001. Efter att Nike köpte upp konkursbot 2003 flyttade de all tillverkning utomlands till Asien. [källa]

Converses berömda Chuck Taylors All-Star sneakers (som du finner på bilden nedanför) tillverkades i USA tills företaget gick i konkurs under år 2001. Efter att Nike köpte upp konkursbot 2003 flyttade de all tillverkning utomlands till Asien.

Casey Neistat skulle göra reklam för Nike – spenderade istället pengarna på en personlig resa…

Den välkända amerikansk filmskaparen, entreprenören och internetpersonligheten Casey Neistat fick i uppdrag av Nike att göra en reklamfilm med temat ”Make it Count”. Han tog budgeten och spenderade den på en spontan och rolig resa för sig själv och en vän, och filmade sig själv springandes på varje destination med deras skor. Företaget blev nöjda med slutresultatet. [källa]

Tappad container med skor hjälpte oceanografer att kartlägga Stilla havets strömmar…

Under år 1990 släpptes omkring 60 000 Nike-skor från en container i havet. När skorna sedan började att dyka upp på land över hela världen hjälpte de oceanografer att kartlägga Stilla havets strömmar. [källa]

Under år 1990 släpptes omkring 60 000 Nike-skor från en container i havet. När skorna sedan började att dyka upp på land över hela världen hjälpte de oceanografer att kartlägga Stilla havets strömmar.

Nike har tagit sin populära slogan, ”Just do it”, från en dödsdömd fånge…

Gary Gilmore avrättades i USA den 17 januari 1977 efter två mord i delstaten Utah under juli 1976. Efter att ha erkänt brotten och vägrat att överklaga sin dödsdom, begärde Gilmore att hans dödsstraff skulle verkställas. Gilmores dödsdom verkställdes genom arkebusering. Hans fall fick stor uppmärksamhet eftersom det var det första dödsstraffet som verkställdes i USA efter en period av moratorium i straffet. Gilmores beslut att inte överklaga och hans offentliga strävan efter att verkställa dödsstraffet bidrog till att generera debatt och uppmärksamhet kring frågan om dödsstraff i landet. Hans sista ord blev senare också just idrottsmärket Nikes populära slogan; ”Just do it”.

Donerade 38 000 par skor till muslimska samhällen…

1998 återkallade Nike 38 000 par skor och donerade till muslimska samhällen eftersom deras sko använde en ”Air”-logotyp som liknade ordet ”Allah”. [källa]


Gillar du vad du läste? Dela artikeln med dina vänner!

1
1 point

Vad är din reaktion?

interesting interesting
1
interesting
wtf wtf
0
wtf
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
1
lol
omg omg
1
omg
win win
0
win