Ingen kvinnlig spelkaraktär har varit så omdiskuterad som Lara Croft från spelserien Tomb Raider. Och inte minst för att nämna hennes helt galet omdiskuterade byst – som det till och med finns egna forum för! I samband med spelets framgång har också allt från speluppföljare till filmer släppts (med bland annat Angelina Jolie i huvudrollen spelandes Lara Croft). Har du än hunnit spela det sista spelet i serien? Hur som helst, så bör du åtminstone ta del av lite roligt fakta angående vår allas älskade Lara!
Utvecklades från början av bara sex personer…
Ursprungligen skapades det första Tomb Raider-spelet av endast sex personer. Spelet skapades under en treårsperiod mellan år 1993 till 1996. Och man kan inte säga att succén uteblev, direkt!
Ville att användaren skulle kunna se hela karaktären…
Vad som fick utvecklarstudion Core Design att utveckla spelet, var viljan att ta fram ett spel där du faktiskt kunde styra och se din karaktär på ett bra sätt. Det kanske inte låter så revolutionerande nu för tiden, men på mitten av 90-talet var det en ganska komplex sak att utveckla, och i princip samtliga actionspel var ur ett förstahandsperspektiv. Bilden nedanför är från det första Tomb Raider-spelet.
Var rädda för att bli stämda av Lucasfilm…
Lara Croft skapare, Toby Gard, har skämtat om att det blev uppenbart att Tomb Raider behövde en kvinnlig huvudperson när han insåg att ett tredjepersonsspel skulle innebära en hel del stirrande på huvudpersonens rumpa. Så för att hålla sig frisk och sansad genom de långa timmarna av programmering och modellering, bestämde han sig för att göra en kvinnorumpa. Så har Toby Gard själv skämtsamt förklarat hur Lara Croft blev just Lara Croft, men i själva verket var Code Design oroliga över att Lucasfilm skulle stämma dem om rip-offen var för uppenbar gentemot Indiana Jones-franchisen, och för att ta bort så mycket fokus från filmassociationen som möjligt var det lättast att bara byta kön på huvudkaraktären.
Lara skulle från början ha varit man…
Till en början var Tomb Raider tänkt att vara en mer eller mindre kopia av upplägget som används i filmen Indiana Jones (1984), med en manlig karaktär. Så blev dock inte fallet, vilket i efterhand har varit oerhört gynnsamt – både för utvecklaren och spelvärlden i det stora hela.
Så tog utvecklingen fart…
För att lyckas skapa en riktig 3D-grafik började utvecklaren Core Design att skapa pyramider, som de i sin tur skapade en drös olika rum i, för att lättare kunna navigera och styra över sitt 3D-utvecklande. När pyramiderna kändes rätt gick de vidare med att utveckla en story och en karaktär.
Hette Laura från början…
Så småningom landade Core Design på en konstruktion som oftast liknar den Lara vi känner till idag – långt flätat hår, tajt topp och kängor. Den enda stora skillnaden var att det var inte Lara Croft, utan det var Laura Cruz, en sydamerikansk kvinna.
Fick sitt namn från en telefonkatalog…
Det sista steget i Laras evolution kom när Eidos Interactive köpte upp Core Designs moderbolag 1996. Eidos ville ge spelet ett mer brittiskt stuk, så namnet Laura Cruz försvann för gott. Så, hur kom de fram till Laras nya brittiska namn? Killarna på Core, som ligger i Derby, England, tog en telefonbok och började leta efter namn som lät som Laura Cruz. De landade på Lara Croft, och plötsligt hade någon slumpmässig Derby-bo ett mycket känt namn. Med andra ord finns det en riktig Lara Croft i den engelska staden Derby!
39 460 fler polygoner…
Den första Lara Croft-karaktären i det första Tomb Raider-spelet bestod av totalt 540 polygoner. År 2013 bestod samma karaktär istället av mer än 40 000 polygoner.
Fick större bröst av misstag…
Lara Crofts bröst har varit ett hett diskuterat ämne i spelvärlden, just för att de bara har blivit större och större för varje spel. Men om sanningen ska fram så blev de faktiskt större av misstag – åtminstone enligt Toby Gard. Gard har tidigare sagt att han lekte med en modell av Lara och förstorade brösten med 150%, för skoj skull. Han skulle givetvis ordna tillbaka detta i efterhand, men glömde bort det. När de andra killarna i utvecklarteamet fick se det hela påpekade de att hon såg mycket bättre ut med de större brösten, och på så vis fick hon behålla dem.
Ikonisk plats baserad på riktig byggnad…
En av de mest ikoniska platserna i det första spelet, Croft Manor, byggdes ihop under bara en helg av Toby Gard. Byggnaden är baserad på en tidigare byggnad som Core Design hade sitt huvudkontor i.