I en värld av bilinnovation och lyx är Audi en förebild för banbrytande design och avancerad teknologi. Från eleganta sedaner till kraftfulla SUV:ar har Audi skapat en varumärkesidentitet som förkroppsligar prestanda och komfort. Kanske äger just du en Audi? Eller kanske går du i tankarna på att införskaffa dig en? I så fall kan dessa tio roliga fakta vara värda att veta om den tyska biltillverkaren!
Så fick Audi sitt namn – och detta är vad det betyder…
August Horch grundade Horch & Cie. i Köln 1899. Oenighet med styrelseledamöter ledde till sist att August lämnade företaget, varefter han grundade sitt andra bilföretag – Audi. Namnet är en latinsk översättning av grundaren August Horchs efternamn. Hans efternamn, ”Horch”, hade redan varit varumärkesskyddat när han grundade Audi. Så, på förslag av en av hans vänners son, använde han den latinska översättningen av sitt namn, som betyder ”höra”. [källa]
Det betyder de fyra ringarna i Audis logotyp…
De fyra ringarna i biltillverkarens logotyp representerar de fyra ursprungliga bilföretagen som slogs samman för att bilda Auto Union, föregångaren till dagens Audi AG. Dessa fyra företag var Audi, DKW, Horch och Wanderer. Logotypen med de fyra ringarna antogs för att symbolisera enheten mellan dessa fyra bilmärken inom Auto Union. Efter fusionen av dessa företag användes den fyrringade logotypen och den har sedan dess förblivit en ikonisk symbol för Audi som ett varumärke. [källa]
Den tyska biltillverkarens tragiska roll under andra världskriget…
Under andra världskriget omvandlade Auto Union sina produktionsanläggningar för att producera militärfordon och andra krigsmateriel. Man utnyttjade tvångsarbetare från koncentrationsläger under denna tid och det är dokumenterat att företaget hade ett avtal med SS och att upp till hela 37 000 tvångsarbetare från nazistiska koncentrationsläger tvingades arbeta för företaget under kriget.
Som en del av den tragiska Auto Union-historien, var Audi en av de tyska bilföretagen som bidrog till en fond för att kompensera överlevande tvångsarbetare och deras familjer. Detta skedde runt 2004 och var en del av en bredare insats från tyska företag för att erkänna och kompensera för tvångsarbete under nazistregimen. [källa]
Var bland de första med att introducera LED-strålkastare…
Audi är känd för sin innovativa belysningsteknologi, och de var en av de första biltillverkarna att introducera LED-strålkastare i sina fordon. LED-strålkastare erbjuder förbättrad synlighet och energieffektivitet jämfört med traditionella glödlampor eller xenonljus.
Utöver LED-strålkastare har biltillverkaren även varit pionjärer när det gäller Matrix LED-strålkastare. Dessa strålkastare använder avancerade sensorer och kameror för att automatiskt justera ljusets fördelning och undvika att blända andra förare, samtidigt som de ger optimal belysning för föraren. [källa]
Revolutionerade fyrhjulsdrifstekniken…
Den tyska biltillverkaren revolutionerade verkligen bilindustrin med sin Quattro fyrhjulsdriftsteknik, som introducerades 1980. Quattro-systemet förbättrar greppet och stabiliteten genom att fördela kraften mellan alla fyra hjulen, vilket gör fordonet mycket kapabelt i varierande vägförhållanden såsom snö, regn och halka. Quattro-systemet har blivit en signaturfunktion för Audi-fordon och har satt standarden för fyrhjulsdriftsteknik i branschen. [källa]
Företaget har alltid tagit säkerheten på största allvar med innovativa lösningar…
Biltillverkaren har verkligen prioriterat säkerhet och har introducerat olika innovativa funktioner för att förbättra förarens och passagerarnas skydd. Audi Pre Sense är en av dessa funktioner, och den är utformad för att detektera potentiella kollisioner och förbereda fordonet för en eventuell krasch genom att aktivera säkerhetssystem som bältessträckare och automatisk bromsning.
Audi Side Assist är också en annan säkerhetsfunktion som övervakar förarens döda vinklar och varnar föraren för eventuella närmande fordon genom ljud- eller visuella varningar.
Utöver detta var biltillverkaren även bland de första med att introducera krocktester för sina bilar, även om de aldrig var helt först. [källa]
Utvecklade första RS-modellen tillsammans med Porsche…
Audi RS2 (bilden nedanför), som lanserades 1994, var den första modellen i RS-serien av högpresterande bilar. Den var delvis utvecklad av Porsche och tillverkad i samarbete med dem. RS2 delar flera komponenter och designelement med Porsche-modeller av den tiden, inklusive bromsar, grill, fälgar och backspeglar. Dessutom hade RS2 en motor som var gemensamt utvecklad av de två biltillverkarna. Det var ett framgångsrikt samarbete som lade grunden för RS-serien av prestandabilar. [källa]
Var en pionjär när det kommer till användandet av aluminium…
Den tyska biltillverkaren har varit en pionjär när det gäller att använda aluminium i biltillverkning. Redan på 1990-talet började Audi använda aluminium i konstruktionen av sina bilar för att minska vikten och förbättra bränsleekonomin och prestandan.
Ett av de mest kända exemplen är Audi A8, som introducerades 1994 och var den första serietillverkade bilen med en kaross tillverkad huvudsakligen av aluminium. Detta banbrytande drag satte biltillverkaren i framkant när det gäller användningen av lättviktsmaterial i bilindustrin och banade väg för andra tillverkare att följa efter. Sedan dess har Audi fortsatt att använda aluminium i många av sina modeller för att uppnå bättre prestanda och bränsleekonomi. [källa]
Företaget har haft samma slogan i över 50 år…
Bilföretaget introducerade sin legendariska reklamslogan ”Vorsprung durch Technik” redan 1971. Denna slogan har sedan dess varit en viktig del av biltillverkarens varumärkesidentitet och används än idag för att kommunicera företagets fokus på teknisk innovation och framsteg. [källa]
Var först med att vinna Le Mans med både hybrid- och dieseldrivna bilar…
Audi var den första biltillverkaren att vinna Le Mans 24-timmarslopp med både hybrid- och dieseldrivna fordon.
Biltillverkaren introducerade sin första dieselbil vid Le Mans år 2006 med Audi R10 TDI och vann tävlingen samma år. Därefter vann de med Audi R15 TDI Plus år 2010.
År 2012 introducerade biljätten sin första hybridbil vid Le Mans med R18 E-Tron Quattro och vann tävlingen. De fortsatte att vinna Le Mans med hybriddrivna bilar 2013 och 2014. [källa]