Det finns de entusiaster som kan allt om motorcyklar. Märken, modeller, vilket år de producerades, hur länge. De finns också de som kan skruva ner en motorcykel till molekyler och sedan få ihop den igen. Sen finns det såna som jag, som knappt ser skillnad på en motorcykel och en moped. Men här har vi i alla fall knaprat ihop tio fakta som även entusiasten förhoppningsvis inte visste! Håll tillgodo!
Först när tvåhjuliga motorcyklar kom myntades termen ”motorcykel”…
Den brittiska uppfinnaren Edward Butler var först med att skapa ett fordon på tre hjul år 1884. Men termen ”motorcykel” började inte att användas förrän först på 1900-talet och brukar tillskrivas andra personer. Ordet blev populärt när tvåhjuliga motorfordon med förbränningsmotor blev vanliga under tidigt 1900-tal.
Kawasaki gör mer än bara motorcyklar…
Märket Kawasaki känner du med all sannolikhet säkert till, men visste du att samma märke också tillverkar kärnkraftverk, fartyg, industriell utrustning och rymdfarkoster?
Hells Angels grundare gillade aldrig Harley Davidson…
Sonny Barger, grundaren bakom det kriminella gänget Hells Angels, skrev i sin självbiografi att han föredrog japanska motorcyklar före Harley Davidson.
Så många motorcyklar rymmer en parkeringsplats…
Tekniskt sett, beroende lite på storlek, får cirka åtta motorcyklar plats på en parkeringsplats. Tänk om alla körde motorcyklar till Ullared, så många fordon det hade kunnat klämmas in på parkeringen!
Därför har vespan fått sitt namn…
”Vespa” betyder ”wasp” på italienska (geting på svenska). Namnet valdes på grund av skoterns smala midja och lilla storlek, vilket påminner om en getings midja. Vespa-skotrarna blev populära och ikoniska, särskilt under efterkrigstiden, och är fortfarande ett känt varumärke inom motorcyklar.
Världens längsta baklängestur…
Den längsta baklängesturen på en motorcykel någonsin utförde Hou Xiaobin i Binzhou City, Kina. Han gav sig ut på en åktur på hela 150 km och rekordet finns än idag kvar i Guinness Rekordbok.
Ducati grundades först som radiokomponentstillverkare…
Märket Ducati grundades egentligen för ett annat ändamål än vad de står för idag. Från första början, 13 år före andra världskriget, tillverkade de nämligen radiokomponenter.
Framhjulet tar mest stryk…
När du svänger kraftigt tar framhjulet 75% av allt grepp mot asfalten (eller gruset). Vid en skarp sväng lutas motorcykeln inåt, vilket ökar trycket på framdäcket och därmed ökar greppet.
Våghalsade motorcyklister…
När vi ändå är inne på Guinness Rekordbok; världens största mänskliga pyramid utförd på just motorcyklar bestod av 201 män, fördelade på tio motorcyklar. Rekordet utfördes i Indien.
Så lång är världens längsta motorcykel…
Den längsta motorcykeln som registrerats i Guinness Rekordbok är ”Doubtful Guest” och byggdes av David Cook som härrör från Storbritannien. Den mätte över 7 meter (701 cm för att vara mer exakt).
Moderna sportmotorcyklar kombinerar gummi med syntetiska material…
Moderna sportmotorcykeldäck använder en kombination av syntetiska och naturliga gummimaterial. Naturligt gummi, som utvinns från gummiträd, används fortfarande i motorcykeldäck på grund av dess unika egenskaper, såsom flexibilitet och grepp.
Syntetiska material, såsom olika polymerer och kemikalier, används också för att förbättra hållbarheten och prestandan hos däcken. Kombinationen av dessa material hjälper till att skapa däck med önskade egenskaper, inklusive slitstyrka, grepp och hanteringsegenskaper.