LZ 129 Hindenburg (tyska: Deutsches Luftschiff Zeppelin #129; Registrering: D-LZ 129) var ett tyskt luftskepp, även kallat zeppelinare. Hindenburg var uppkallad efter den tyske rikspresidenten Paul von Hindenburg. Det var det största luftfartyg som någonsin har byggts, men har blivit mest ihågkommet för den katastrof då hela skeppet fattade eld och havererade inför flera filmkameror, efter bara drygt ett år i tjänst. Nedan finner du tio fakta som du antagligen inte kände till om en katastrof som diskuteras flitigt än idag!
Ironiskt nog byggdes Hindenburg av metaller från ett luftskepp som tidigare hade exploderat…
Konstruktionen av den 245,06 meter långa LZ-129 Hindenburg började redan under år 1931. Friedrichshafen, Tyskland-baserade Luftschiffbau Zeppelin Company köpte Duralumin från resterna av Storbritanniens R-101 väteluftskepp, som hade kraschat i oktober 1930, och använde materialet (en lätt men hård legering av aluminium, koppar och andra metaller) för att tillverka delar till Hindenburg. [källa]
Nazistpartiet köpte in sig i luftskeppsföretaget…
Hugo Eckener (på bild nedanför) – den mångårige verkställande direktören för företaget som tillverkade Hindenburg – hade välkända meningsskiljaktigheter med nazistpartiet. Ändå, när byggandet av Hindenburg släpade efter på grund av effekterna av depressionen, tog han emot pengar från nazisterna för att finansiera dess konstruktion 1934. Det skulle inte heller vara nazistregimens sista bidrag: En ännu större tillförsel av medel skulle snart följa, vilket resulterade i att företaget delades upp i två företag: Luftschiffbau Zeppelin Company, som ansvarar för att bygga luftskepp, och Deutsche Zeppelin-Reederei, som ansvarar för driften av dem. Fartyget stod färdigt år 1936. [källa]
Skulle fyllas med helium – men istället användes väte…
Vätgasdrivna luftskepp hade inte det bästa resultaten när det kom till säkerhet, så Hindenburgs konstruktörer planerade att fylla det med icke brännbar heliumgas istället. USA hade dock monopol på heliummarknaden, liksom en lag som förklarade att ”ingen heliumgas ska exporteras från USA”, utan godkännande från presidenten och olika regeringstjänstemän. Så tyska ingenjörer hade inget annat val än att pumpa Hindenburg full med brandfarligt väte – en strömbrytare som till slut orskade fruktansvärda konsekvenser på grund av vätgasen. [källa]
Svävade över arenan för OS-invigningen 1936…
Tysklands propagandaminister Joseph Goebbels låg bakom det ursprungliga nazisternas bidrag till Hindenburgs byggande. Goebbels var medveten om det potentiellt symboliska värdet av LZ-129, som ett skyltfönster för tysk styrka och teknologi. Den 1 augusti 1936 flög Hindenburg över Reichssportfeld-komplexet i Berlin för att inviga årets olympiska sommarspel. Då hade även hakkorsflaggor målats dit på stjärtfenorna. [källa]
Gjorde flera resor över Atlanten…
Under dess flygsäsong 1936 avslutade den hela 17 rundresor över Atlanten och satte till och med ett nytt rekord för tiden genom att flyga över Atlanten – och tillbaka – på bara fem dagar, 19 timmar och 51 minuter. Vid denna tid var detta den snabbaste dubbelkorsningen över Atlanten som någonsin hade genomförts. [källa]
Men resorna var inte billiga…
Bland de människor som förolyckades i Hindenburg-katastrofen fanns bland annat amerikanen Burtis J. Dolan, som köpte en enkelbiljett på det olyckliga flyget för 1 000 Reichsmark. Under den stora depressionen motsvarade det ungefär 450 dollar. Räknar man med inflationen skulle Dolans biljett idag kosta cirka 8 000 dollar. [källa]
Än idag vet man inte vad exakt som orsakade olyckan…
Även idag är forskare osäkra på vad som satte Hindenburg i brand. Enligt en undersökning från 1937 började problemen när en del av fartygets väte läckte ut i den elektriskt laddade atmosfären. Vid något tillfälle antände en ”elektrostatisk urladdning” gasen, vilket dömde ut zeppelinaren. Motstridiga ögonvittnesskildringar och ofullständiga kamerabilder har bara fördjupat mysteriet bakom vad som egentligen hände. [källa]
Basebollmatch fick avbrytas på grund av den stora uppståndelsen…
Trettiosex passagerare gick ombord på Hindenburg i Frankfurt, Tyskland, den 3 maj 1937. Fartygets slutdestination var Lakehurst, New Jersey, som tog dem rakt över New York City. En överlevande passagerare från olyckan ska ha sagt att ”i dimman såg skyskraporna under oss ut som en bräda full av spikar”. När Hindenburg flög över New York blev uppståndelsen så står att till och med en basebollmatch fick avbrytas temporärt. [källa]
40 sekunder efter olyckan hade Hindenburg brunnit upp…
Klockan 19.25, cirka 55 meter över marken, fattade Hindenburg plötsligt eld. Inom 40 sekunder tog infernot bort luftskeppets tygbeklädnad och metallramen kraschade ner mot marken. [källa]
Sista överlevaren från katastrofen gick nyligen bort…
Den tyskfödde Werner G. Doehner var bara 8 år när han, hans två syskon och hans mamma och pappa gick ombord på Hindenburg. Hans far och ena syster omkom i kraschen. Doehner blev vid vuxen ålder senare ingenjör för General Electric; han dog vid 90 års ålder den 8 november 2019. [källa]