1
1 point

Ferrari är ett italienskt bilmärke grundat av Enzo Ferrari år 1928. Företaget har sedan 1969 ingått Fiat-koncernen, men blev ett eget bolag den 4 januari 2016 då Ferrari även börsnoterades på Wall Street. Tillverkningen sker i Maranello nära Modena, Italien. Och vems dröm är det inte att få glida fram i en nytvättad och fräsig Ferrari? Tills vi har råd med en egen bil kan vi i alla fall unna oss tio spännande fakta om bilmärket!

Började producerade sportbilar för att finansiera tävlingsverksamheten…

Ferrari började tillverka sportbilar på 1940-talet för att finansiera sin tävlingsverksamhet. Bilarna är traditionellt lackerade i en röd färg vid namn rosso corsa som närmast kan översättas till ”tävlingsrött”. På den tiden då racingbilar var lackerade för att markera tävlingsstallets hemland, var italienska bilar alltid lackerade i denna röda färg. Färgen användes på den tiden sällan på de bilar Ferrari sålde till allmänheten, men har blivit väldigt vanlig sedan dess, och har rent av ofta något slarvigt fått beteckningen ”Maranelloröd”.

Sverige såg sin första Ferrari 1952…

Till Sverige importerades den första Ferrarin år 1952 av trävaruhandlaren Valdemar Stener i Färila i Hälsingland. Bilen var av modelltypen 166 MM (kallad Barchetta (se bild nedanför)) med chassinummer 0012. Första agenturen i Sverige innehades av Tore Bjurström i Örebro. Idag är Autoropa Sveriges enda auktoriserade importör och återförsäljare av Ferrari.

Grundarens namn förknippades med Alfa Romeo…

Ferrari startade tillverkning av maskinutrustning till industrin i Modena under namnet Auto Avio Costruzioni. Enzo Ferraris namn var så förknippat med Alfa Romeo att han förbjöds att bygga bilar under eget namn under fyra år och när han fick en beställning på två bilar till Mille Miglia 1940 kallades dessa Auto Avio Costruzioni 815.

Dominerade sportvagnsracing under 50- och 60-talet…

Ferraris första bil under eget namn, sportvagnen 125 S (se bilden nedanför), deltog i sin första tävling den 11 maj 1947. Två veckor senare vann Franco Cortese Ferraris första seger i Roms Grand Prix. Ferrari kom att dominera sportvagns-VM under 50- och 60-talet och tog tolv VM-titlar mellan 1953 och 1967. Scuderia Ferrari vann även nio Le Mans-lopp mellan 1949 och 1965, därav sex raka segrar mellan 1960 och 1965.

Logotypen satt från början på ett stridsplan…

Om man ska sticka ut som sportbilstillverkare gäller det också att ha en bra logotyp. Ferraris välkända stegrande svarta häst mot den gula bakgrunden är bekant för de flestas ögon, men varför just en häst egentligen? Logotypen kommer ursprungligen från stridspiloten Francesco Baraccas föräldrar. Baracca flög fram till sin död 1918 och hade logotypen målad på sidan av sitt stridsplan. Efter Baraccas död fick Enzo logotypen av föräldrarna, som han tacksamt tog emot och tillämpade den berömda gula bakgrunden som en hyllning till sin födelseplats; Modena i Italien.

En vinnares mentalitet med många fiender…

Medan Enzo Ferrari hade en vinnares mentalitet, visar intervjuer med honom – och alla som någonsin hade arbetat eller tävlat för honom – definitivt att han kunde vara mycket svår att arbeta med. I själva verket hade Ferrari några ganska intressanta teorier om racing och bilar som skapat mer än en handfull fiender genom åren. Han var känd för att spela ut sina förare mot varandra, i hopp om tävlingen skulle ta fram det bästa i dem. Han hade dock inte rätt med alla sina teorier. Bland annat ska han ha sagt att ”aerodynamik är för människor som inte kan bygga motorer”.

Var orsaken till att Lamborghini började med sportbilar…

Ferrari älskade vinna. Men som sagt, medan ingen kunde tvivla på hans kärlek till bilar och konkurrens, var det ganska uppenbart att de flesta som träffade honom upplevde att han kanske inte var som mest vänlig eller diplomatisk person att ta itu med. Fråga bara Ferruccio Lamborghini. När han körde sin bil till Ferrari en dag i början av 1960-talet för att rapportera ett problem, kallade Enzo i princip honom för en idiot och berättade för honom att han istället skulle oroa sig för sina traktorer (Lamborghini var en traktortillverkare vid denna tid), medan Ferrari skulle oroa sig för ”riktiga bilar”. Mötet togs som en förolämpning av Lamborghini, som i sin tur gick hem och startade sitt eget bilföretag.

Fords GT40 är ett resultat av ilska mot Ferrari…

Ferruccio Lamborghini inte var den enda person som retades upp av Enzo Ferrari på 1960-talet. 1963 (samma år Lamborghini grundade sitt bilföretaget) inledde Henry Ford II förhandlingar med Ferrari för att köpa bolaget. Efter att ha tillbringat mycket tid och pengar med förberedelser för att köpa företaget, fick Ford nyheterna att Ferrari hade beslutat sig för att han inte vill sälja längre. Tydligen hade de två vissa meningsskiljaktigheter över racinginriktningen och Enzo avblåste affären. Annulleringen gjorde Ford så arg att han beordrade sina ingenjörer att utveckla en Ferrari-dödande bil. Resultatet blev den populära GT40 – Född ur ilska och hämnd, har denna bil sedan dess blivit en amerikansk racingikon.

Världens bäst betalda atlet…

Michael Jordan, Tiger Woods och Floyd Mayweather – en imponerande grupp av idrottare som var vid ett eller annat tillfälle, den bästa i sina respektive områden. De var också, under en tid, de högst betalda idrottarna i världen. Under år 1999 och 2000 hävdade Ferrari att de anställde den högst betalda idrottaren i världen. Naturligtvis talar vi om den legendariske F1-föraren Michael Schumacher (se bild nedanför). Den tyska racerföraren toppade Forbes ”bäst betalda”-lista två år på rad, där han håvade in den blygsamma summan på 110 000 000 euro. Schumacher vann fem titlar med den italienska outfiten mellan 2000-2004, så vi tror att det var en bra investering för Ferrari.

Ett av världens starkaste varumärken…

När du tänker på Ferrari tänker du sannolikt på dyra, högpresterande bilar och Formel 1-racing. Men i själva verket gör företaget så oerhört mycket mer. De har även en betydande varumärkes- och detaljhandel-makt som sträcker sig till andra områden. I sina 30 butiker runt om i världen (och glöm inte onlineförsäljningen) tillkommer ytterligare en försäljning på cirka 1,5 miljarder dollar årligen. Detta uppnås tack vare omättliga behov hos människor att äga allt från Ferraris märkta skjortor och klockor till skor, kappor och modellbilar. Om en produkt har märket av den stegrande och välkända hästen på sig, är sannolikheten också gigantisk att någon kommer att vilja köpa den.


Gillar du vad du läste? Dela artikeln med dina vänner!

1
1 point

Vad är din reaktion?

interesting interesting
0
interesting
wtf wtf
0
wtf
fun fun
1
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
1
love
lol lol
2
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win