Med sina imponerande och mäktiga dimensioner och strategiska betydelse är hangarfartyg en central del av moderna flottors operationer över hela världen. Dessa gigantiska flytande baser utgör inte bara en symbol för en nations militära styrka, utan också en avgörande plattform för att projicera makt och säkerhet på global nivå. Från deras historia och design till deras roll i dagens moderna konflikter, hangarfartyg förblir fascinerande och komplexa föremål för studium och debatt. Här är tio fakta om just hangarfartyg som kan vara bra att veta!
Japans strävan efter innovativa krigslösningar under andra världskriget var beundransvärda…
Under andra världskriget hade den japanska flottan submersibla flygplansbärare, så kallade ”I-400”-klass ubåtar. Dessa ubåtar hade ett speciellt hangarfartygsdäck som kunde öppnas för att släppa ut vattentryck och låta planen starta. De kunde bära och starta upp till tre flygplan, vanligtvis Yokosuka M6A1 Seiran torpedbombarflygplan. Efter att ha startat flygplanen kunde ubåtarna snabbt dyka ner under vattenytan igen för att undvika upptäckt. [källa]
Ett enda amerikansk hangarfartyg har mer flygkraft än cirka 70% av världens alla länders enskilda flygvapen…
Eftersom moderna hangarfartyg är utrustade med avancerade flygplansflottor, inklusive jaktplan, attackflygplan, helikoptrar och andra flygfordon, kan ett enskilt hangarfartyg ha en mycket kraftfull luftmakt jämfört med många länder runt om i världen. Uppskattningsvis har ett enda modernt amerikanskt hangarfartyg tillgång till mer flygkraft än cirka 70% av världens alla länders enskilda flygvapen. [källa]
Ferdinand Foch kunde inte ha mer fel – fick ändå ett fartyg uppkallat efter sig…
Frankrike namngav ett av sina hangarfartyg efter Ferdinand Foch, en framstående fransk militärledare under första världskriget. Hangarfartyget Foch tjänstgjorde i den franska flottan från 1963 till 2000. Vad som är lite roligt bakom att de namngav fartyget efter den franska militärledaren, är att Ferdinand Foch vid ett tillfälle ska ha sagt: ”Flygplan är intressanta leksaker, men helt utan något militärt värde”. [källa]
Brasilien försökte förgäves att sälja ett gammalt hangarfartyg på eBay…
År 2001 försökte den brasilianska regeringen sälja sitt gamla hangarfartyg, ”Minas Gerais”, på eBay. Hangarfartyget hade pensionerats från den brasilianska flottan och regeringen ansåg att det inte längre var ekonomiskt försvarbart att behålla det. Den brasilianska regeringen lyckades dock aldrig att få till någon framgångsrik affär, men händelsen genererade åtminstone en betydande medieuppmärksamhet. En bild på Minas Gerais finner du nedanför. [källa]
Så hög är den dagliga kostnaden för den nyaste klassen av amerikanska flygplansbärare…
Det är svårt att fastställa en exakt kostnad per dag för att driva de nyaste klasserna av amerikanska hangarfartyg, såsom Gerald R. Ford-klassen. Kostnaderna för att driva ett hangarfartyg varierar beroende på olika faktorer, inklusive underhåll, bränsle, personal, och operationella kostnader. Med det sagt är driftskostnaderna för hangarfartyg i allmänhet betydande och kan uppgå till flera miljoner dollar per dag under aktiva operationer. Ibland kan de dagliga kostnaderna uppgå till cirka 7 miljoner dollar – bara för en enda dag under en aktiv operation. [källa]
Undra andra världskriget tränades nya amerikanska piloter på två konverterade hangarfartyg ute på sjöar…
Under andra världskriget konverterades två amerikanska fartyg, USS Wolverine och USS Sable, för att kunna operera i färskvatten istället för ute till havs. Ändamålet var för att träna nya piloter, främst för start- och landningsmanövrar, innan de skickades till de stora fartygen ute till havs för aktiv tjänst i kriget. [källa]
Kinesisk affärsman köpte ukrainskt gammalt hangarfartyg som turiständamål – hamnade till slut i kinesiska flottan…
En kinesisk affärsman köpte 1998 ett ukrainskt gammalt hangarfartyg, känt som Varyag, som var tänkt att användas som ett flytande kasino för turister i Kina. Men fartyget användes aldrig för detta ändamål utan förvärvades senare istället av den kinesiska flottan för att omvandlas till hangarfartyget Liaoning, som blev fullt operativt och krigsdugligt. En bild på det kinesiska och ombyggda fartyget finner du nedanför. [källa]
Den nya generationen har blivit avsevärt miljövänligare…
På den senaste klassen av den amerikanska flygplansbäraren, Gerald R. Ford-klassen, används ett innovativt system för att hantera avlopp, inklusive mänskligt avfall. Istället för att lagra eller behandla avfallet på konventionellt sätt, använder fartygen en avancerad teknik som kallas ”plasma arc waste disposal system” för att förånga avfallet.
Genom att använda extremt höga temperaturer omvandlar detta system avfallet till en form av gas genom en process som kallas pyrolys. Denna gas kan sedan hanteras eller omvandlas vidare på ett säkert sätt. Tekniken är avsedd att minska mängden avfall ombord och ge en effektiv och hållbar lösning för avfallshantering på lång sikt. [källa]
Top Gun-regissören betalade 25 000 dollar för att ett fartyg skulle vända sig för den ”perfekta bilden”…
Under inspelningen av filmen Top Gun från 1986, betalade regissören Tony Scott 25 000 dollar för att få en amerikansk flygplansbärare att vända sig under fem minuter för att få solen i bakgrunden för en av filmens scener.
En annan rolig fakta om inspelningen av Top Gun är att det amerikanska försvarsdepartementet såg filmen som ett utmärkt rekryteringsverktyg och erbjöd sitt fulla stöd för att hjälpa till med inspelningen. Som ett resultat kunde regissören Tony Scott och filmteamet använda riktiga amerikanska hangarfartyg, stridsflygplan och andra militära utrustningar för att ge filmen en autentisk känsla. [källa]
USS Lexington CV-2 hjälpte till att generera elektricitet till staden Tacoma i en hel månad…
Under den stora depressionen 1929 när USA:s ekonomi hade drabbats hårt, blev det en ekonomisk vinst att avveckla överskottsbränsle från ett US Navy-fartyg. USS Lexington CV-2, ett av de första stora hangarfartygen i amerikanska flottan, avvecklades från bränsle och användes för att generera elektricitet för staden Tacoma, Washington i ungefär en månad. [källa]
Det största hangarfartyget under andra världskriget sänktes under sin jungfrufärd…
Den japanska flottan byggde det största hangarfartyget under andra världskriget, känd som Shinano. Det konstruerades som en del av Japans svar på de allierades framgångar med hangarfartyg under kriget.
Dock sänktes Shinano under sin jungfrufärd. Den 29 november 1944, bara tio dagar efter att hon hade lämnat varvet, blev Shinano sänkt av den amerikanska ubåten USS Archerfish utanför kusten av Japan. Detta var en betydande förlust för den japanska flottan, eftersom Shinano var en del av deras satsning på att förstärka sin flotta mot de allierades framryckningar. [källa]