Reklam – ett massmedium i syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster – är idag tio gånger mer utbrett än vad det var bara tjugo år tillbaka i tiden. Reklam har i alla tider påverkat våra åsikter, värderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteendet. Här är tio fakta som du kanske inte kände till om det som du och jag utsätts för varje dag – reklam.
Så mycket kostar det att annonsera under Super Bowl…
På senare år har reklamfilmerna under Super Bowl mer eller mindre blivit ett humorinslag, och en majoritet stannar kvar framför TV:n för att följa reklamen. Därför kanske det inte är så konstigt att en reklamfilm på 30 sekunder kostar cirka tre miljoner dollar.
Och så mycket pengar lägger vi på reklamen…
Cirka 4 300 miljarder kronor läggs årligen på någon form av reklam världen över. En siffra som också ständigt ökar med åren.
Vad anser du…?
Många forskare hävdar att reklamen är den mest kraftfulla konstform vi har här på jorden. Och hur mycket man än avskyr reklam, så ligger det nog lite sanning i det, för visst krävs det ett konstnärligt sinne för skapandet.
Disneys råa annonskampanj blev bannlyst…
Walt Disney har varit i blåsväder många gånger, men inget slår kanske deras reklamkampanj från 2009, där en kvinna visades upp på en bild med orden: ”Lyft min kjol för att se mer!”. Reklambilden var för nöjesparken Adventureland som ligger i Disneyland men bannlystes.
Olagligt att rikta reklam mot barn i Sverige…
American Psychological Association (APA) rapporterar att barn under åtta år inte kan förstå reklam, och att de istället betraktar reklamen som sanningsenlig, korrekt och opartisk. Det kan förklara att det inte är tillåtet att rikta reklam till just barn här i Sverige.
Flera länder har satt restriktioner…
Forskare har bevisat att bilder på taniga och sexigt klädda kvinnor i reklam får mer unga tjejer att utveckla anorexia.
IKEA satte ribban för HBTQ+…
Det är väldigt oklart att säga när den första reklamfilmen sändes med ett homosexuellt par, men man är ganska överens om att Ikeas reklam från 1994, där ett homosexuellt par handlar i varuhuset, var antingen den första, eller åtminstone en av dem.
Ful men lönsam och smart strategi…
I reklam för barn brukar barnskådespelare vanligtvis vara äldre än målgruppen. Om det till exempel är en reklamfilm för 8-åringar visas istället 11- eller 12-åriga modeller upp som leker med en leksak för 8-åringar. Annonsörerna använder äldre barn som förebilder för de yngre. Allt har ett syfte, som man så fint brukar säga.
Betalade mångmiljoner till Rolling Stones…
Microsoft betalade Rolling Stones hela nio miljoner dollar för att få använda deras hitlåt Start Me Up i deras reklamkampanj för operativsystemet Windows 95. Med tanke på att detta är över trettio år sedan får det också betraktas som en oerhört stor summa pengar.
Vår tids reklamvärld…
En majoritet av barn är idag uppkopplade till någon form av media – antingen i hemmet eller i skolan – i över nio timmar per dag. Det innebär också att de utsätts för mer reklam än vad människan någonsin tidigare har gjort. Hur det påverkar barnen vet forskare inte än.