Elbilar har blivit alltmer populära de senaste åren, men hur mycket vet vi egentligen om dem? Många tänker främst på miljövänlighet och tystare körning, men det finns så mycket mer att upptäcka! Från häpnadsväckande innovationer till små detaljer som går de flesta förbi – här bjuder vi på 10 spännande fakta om elbilar som du förmodligen aldrig hört talas om. Så ladda upp, för det här kommer ge dig en rejäl energikick!
Artificiell tomgång är vanligt i elbilar för att föraren ska anpassa sig lättare…
Till skillnad från traditionella bilar med förbränningsmotorer, som har en tomgång där motorn fortsätter att gå även när bilen står stilla, har elbilar ingen naturlig tomgång eftersom deras elmotorer inte fungerar på samma sätt. När en elbil stannar, stängs motorn av eftersom det inte behövs någon energi för att hålla den igång.
Vissa tillverkare har dock valt att lägga till en funktion som simulerar ”tomgång” i elbilar, där bilen långsamt rör sig framåt när föraren släpper bromsen, likt en automatväxlad bil med förbränningsmotor. Denna funktion är till för att ge en mer bekant känsla för förare som är vana vid traditionella bilar, och det kan göra övergången till elbilar smidigare. Denna ”tomgång” är dock artificiell och inte ett resultat av hur elmotorn fungerar. [källa]
Elbilen är långt ifrån en modern uppfinning…
Elbilar är inte en modern uppfinning och deras historia sträcker sig faktiskt så långt tillbaka som till 1800-talet. Robert Anderson, en skotsk uppfinnare, byggde den första dokumenterade eldrivna vagnen omkring 1832–1839. Denna tidiga version var dock inget vidare praktisk, då den använde engångsbatterier som inte kunde laddas.
Elbilar blev särskilt populära under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Vid den första amerikanska bilutställningen, som hölls 1900 på Madison Square Garden, var cirka en tredjedel av bilarna på utställningen eldrivna. På den tiden var elbilar ganska konkurrenskraftiga jämfört med bensin- och ångdrivna fordon, eftersom de var tystare och lättare att köra. Det var dock utvecklingen av förbränningsmotorer och förbättringen av infrastrukturen för fossila bränslen som så småningom satte stopp för elbilarnas tidiga framgång. [källa]
Man kan bli instängd i ett elfordon när batteriet dör…
Det finns rapporter om att människor har upplevt att de blivit ”instängda” i elbilar när batteriet dör, men detta är vanligtvis inte ett verkligt problem om man känner till bilens funktioner. Moderna elbilar, som bland annat Tesla, har elektriska dörrlås som drivs av batteriet. Om batteriet dör eller om det blir ett tekniskt problem med dörrarna, kan de elektriska funktionerna sluta fungera. Detta kan få det att verka som att man är inlåst.
Men alla elbilar har manuella nödöppningssystem, som oftast är dolda eller mindre uppenbara. Dessa manuella frigöringsmekanismer möjliggör att dörrarna kan öppnas även om det elektriska systemet inte fungerar. Problemet är ofta att ägare inte är medvetna om dessa nödöppningar, vilket kan skapa förvirring och panik i nödsituationer. Så glöm inte att läsa bilens manual! [källa]
Första bilen att nå 100 km/h var en elbil…
La Jamais Contente, en elbil designad av den belgiske ingenjören Camille Jenatzy, blev den första bilen att bryta 100 km/h-barriären år 1899. Bilen, som hade ett cigarrliknande utseende (se bild nedanför) och var byggd i lättmetall, nådde en hastighet på 105,9 km/h. Denna prestation gjorde Jenatzy till den första personen att hålla världsrekordet för hastighet med ett fordon. La Jamais Contente var ett imponerande exempel på den tidens elfordonsteknik och visade att elbilar redan då kunde konkurrera med andra framdrivningssystem när det gäller hastighet. [källa]
Många elbilar har system för att generera ett artificiellt motorljud…
Eftersom elbilar saknar förbränningsmotorer är det också ett resultat av att de i regel är väldigt tysta, vilket har lett till säkerhetsproblem, särskilt för fotgängare och cyklister som kan ha svårt att höra när en elbil närmar sig. För att åtgärda detta har många länder infört lagar som kräver att elbilar genererar artificiella ljud vid låga hastigheter (ofta under 30 km/h).
I EU och USA, till exempel, är det obligatoriskt för elbilar att ha ett system som gör ett varningsljud när bilen kör i låga hastigheter, vanligtvis när bilen startar eller kör långsamt, som när man kör i stadsmiljöer. Detta system, ofta kallat AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), är utformat för att öka säkerheten för fotgängare utan att påverka den övergripande tystnaden och komforten som elbilar erbjuder.
Olika tillverkare har skapat sina egna versioner av detta ljud, som ibland kan låta futuristiskt eller likna traditionella motorljud. [källa]
Tesla chockade världen 2014 med gratis patent – men det fanns en anledning bakom spelet…
I juni 2014 meddelade Tesla och dess VD Elon Musk att företaget skulle ”öppna upp” sina patent och tillåta andra företag att använda dem utan kostnad. Syftet med detta var att främja utvecklingen av elbilsindustrin och påskynda övergången till hållbar energi. Elon Musk förklarade att Tesla såg mer fördelar i att skapa en större marknad för elbilar än att skydda sina patent från konkurrenter. Detta drag blev överraskande och väckte både beundran och kritik, men det bidrog till att underlätta tillväxten inom elbilssektorn.
Toyota gjorde något liknande 2019 när de erbjöd tusentals av sina hybrid- och bränslecellspatent för fri användning för att påskynda utvecklingen av fordon med alternativa drivmedel och teknik. [källa]
Kina är världsledande när det kommer till antalet nyregistrerade elbilar…
Kina är faktiskt ledande när det kommer till antalet registrerade elbilar och nya energifordon. 2024 har Kina registrerat omkring 13,1 miljoner fordon som klassificeras som ”nya energifordon” (NEVs), vilket inkluderar elbilar, hybrider och bränslecellsbilar. Kina har gjort stora investeringar i elbilar och infrastruktur för att stödja dem, vilket har bidragit till deras dominans på marknaden.
Norge och Tyskland är också framstående när det gäller att främja elbilar, med Norge som ett av de länder med högst andel elbilar per capita i världen. Även om de afrikanska länderna, såsom Sydafrika och Kenya, börjar introducera och använda elbilar, är deras marknader ännu väldigt små jämfört med Kina. [källa]
En del elbilar är till och med snabbare än superbilar i mångmiljonklassen…
Vissa elbilar är snabbare än traditionella superbilar när det gäller acceleration, även om de kanske inte alltid toppar de så kallade superbilarna i högsta hastighet.
Tesla Roadster är ett utmärkt exempel på en elbil som är extremt snabb i acceleration. Den nya Tesla Roadster, som planeras att släppas, har lovats att kunna accelerera från 0 till 100 km/h på bara 1,9 sekunder, vilket är bland de snabbaste accelerationstiderna för någon produktionsbil.
Bugatti Divo, å sin sida, är en av de snabbaste superbilarna med en topphastighet på 379 km/h. Den har en imponerande motor med 1 500 hästkrafter, men den tar 2,4 sekunder för att nå 100 km/h från stillastående. [källa]
Tesla är inte den enda elbilstillverkaren som är uppkallad efter den amerikanska ingenjören…
Tesla, som är uppkallat efter den serbisk-amerikanske uppfinnaren Nikola Tesla, är välkänt inom elbilsindustrin. Men det finns också ett annat bilföretag som har namngivits efter den berömda ingenjören: Nikola Corporation.
Nikola Corporation, som grundades först 2014 och har sitt huvudkontor i den amerikanska delstaten Arizona, är en amerikansk tillverkare av batteri- och bränslecellsdrivna elbilar. Företaget är uppkallat efter Nikola Tesla, den berömde uppfinnaren och futuristen, precis som Tesla, Inc. Deras namnval är en hyllning till Teslas arv inom elektricitet och teknik.
Nikola Corporation fokuserar på tunga fordon och lastbilar, inklusive elektriska och vätgasdrivna fordon, och strävar efter att driva på utvecklingen inom hållbar transport. Bilden nedanför visar hur en av deras eldrivna lastbilsmodeller ser ut. [källa]
Den främsta anledningen till att folk inte köper elbilar är rädslan för otillräckliga laddstationer…
Tillgången på laddstationer är en stor oro för potentiella elbilsägare. Även om många känner till fördelarna med elbilar, är en av de största farhågorna att det kan vara svårt att hitta tillräckligt med laddstationer. Till skillnad från bensinstationer, som finns överallt, är laddstationer fortfarande relativt få och ofta koncentrerade till tätbefolkade områden. Denna brist på infrastruktur kan göra folk tveksamma till att övergå till elbil.
För att möta denna utmaning gör både regeringar och privata företag stora investeringar för att bygga ut nätverket av laddstationer. Om tillgången till laddstationer ökar och blir mer utbredd, förväntas fler människor vara villiga att köpa elbilar. Så, även om elbilar har många fördelar, är det fortfarande bristen på laddstationer som hindrar många från att ta steget. [källa]