3
3 points

Öresundsbron, som invigdes år 2000, sträcker sig imponerande 16 kilometer och binder samman Sverige och Danmark på ett sätt som tidigare bara var en dröm. Den här ikoniska bron är en av Europas mest häpnadsväckande ingenjörsbedrifter, men den rymmer också en mängd spännande detaljer som inte alla känner till. I denna artikel får du chansen att upptäcka tio fascinerande fakta om Öresundsbron som kanske överraskar dig – hur mycket vet du egentligen om denna mäktiga förbindelse?

Så mycket kostade Öresundsbron att bygga…

Själva Öresundsbron är 7 845 meter lång, men Öresundsförbindelsen i sin helhet, med tunnel, är nästan 16 km lång. Den öppnades för trafik den 1 juli år 2000, vilket innebär att bron har varit i drift i snart 25 år. Byggkostnaden för förbindelsen uppgick till cirka 30 miljarder svenska kronor vid tiden för dess konstruktion. I dagens penningvärde (2024) uppskattas denna kostnad motsvara omkring 37,8 miljarder kronor, beroende på den inflationsjustering som används. Hela Öresundsförbindelsen beräknas vara återbetald under år 2050. [källa]

Vem har haft mest nytta av Öresundsbron, Danmark eller Sverige…?

Tidigare analyser har visat att Danmark ekonomiskt sett har dragit mest nytta av Öresundsbron, delvis på grund av landets arbetskraftsbrist och tillgången till kompetent arbetskraft från Skåne. Effekterna är dock nog mer påtagliga i Skåne, med tanke på det stora antalet skåningar som pendlar över bron för arbete. [källa]

Vem har haft mest nytta av Öresundsbron, Danmark eller Sverige…?

Namnet på Öresundsbron är en blandning av svenska och danska…

Brons officiella namn Øresundsbron – är en kombination av svenskans Öresundsbron och danskans Øresundsbroen. I de flesta sammanhang används dock antingen det svenska eller det danska namnet – som i denna artikeln, till exempel. [källa]

Så såg kravlistan ut för byggandet av Öresundsbron…

Ägarna hade ställt höga krav på utförarna av Öresundsbron vad gällde säkerhet och miljö. Bland annat skulle broarna:

  • Tåla kollisioner från fartyg och flygplan liksom jordbävningar (bropelarna skulle tåla krafter på 210 MN och brospannen 35 MN).
  • Klara snabba persontåg (200 km/h) och tunga godståg (max 120 km/h).
  • Vägtrafik i 120 km/h.
  • Tåla höga vindhastigheter (61 m/s).
  • Ha en livslängd på minst 100 år.
  • Vattenflödet genom Öresund skulle inte påverkas. [källa]
Så såg kravlistan ut för byggandet av Öresundsbron…

Bygget av Öresundsbron kantades av motstånd och protester…

Innan byggandet av Öresundsbron mötte projektet betydande motstånd av flera skäl. Dels fanns det miljömässiga och tekniska farhågor kring påverkan på det marina ekosystemet och de komplexa utmaningarna med att konstruera en sådan stor och lång bro över sundet. Det fanns också ekonomisk oro och osäkerhet om de långsiktiga kostnaderna och nyttan av projektet. Vidare var det politiska motståndet också påtagligt, med vissa som ifrågasatte projektets prioritering och värde för regionen. Trots dessa motstånd och utmaningar blev Öresundsbron slutligen genomförd och har idag blivit en viktig transportled mellan Sverige och Danmark. [källa]

Så mycket stål och betong med mera gick åt till bygget…

Att det går åt mycket material till en förbindelse på 1,6 mil över ett sund råder det ingen tvekan om. Totalt användes hela 264 400 m³ betong, 54 300 ton armeringsjärn, 66 250 ton fackverksstål och hela 2 150 ton med kablar. [källa]

Världens största pontonkran var med i byggandet av bron…

Pontonkranen Svanen är en av världens största flytande kranar. Den byggdes 1991 för konstruktionen av Stora Bältbron i Danmark och har sedan efter modifikationer använts vid byggandet av Confederation Bridge i Kanada och även till Öresundsbron mellan Danmark och Sverige.

När man redan hade påbörjat detaljplaneringen av Öresundsbron, stod det klart att Svanen skulle kunna bli tillgänglig tidigare än beräknat, lagom till att Öresundsbrons brospann skulle sättas på plats. Svanens stora lyftkapacitet gjorde att längden spannen kunde ökas från planerade 120 meter till 141 meter istället. Färre bropelare behövdes därmed vilket var gynnsamt för vattenflödet genom Öresund. En bild på den flytande kranen Svanen finner du nedanför. [källa]

Världens största pontonkran var med i byggandet av bron…

Därför är sista sträckan in i Danmark en tunnel…

Öresundsbron sträcker sig över 7 845 meter, varav 5 300 meter ligger på svensk mark. Bron är också en av ”Sveriges högsta byggnader” om man räknar med de imponerande bropelarna, som når en höjd av 203,5 meter. För att undvika att störa flygtrafiken till Köpenhamns flygplats Kastrup valde man att bygga en tunnel för den sista sträckan in i Danmark istället för att fortsätta med bron.

Detta innebar att en konstgjord ö, Pepparholm, byggdes av material från Öresundsbotten. Det fanns ett skämt i Svenska Dagbladet om att ön skulle bli en skattefri zon den 1 april det år då bron invigdes, men detta var en aprilskämt. I verkligheten är Pepparholm ett naturreservat. [källa]

Tanken på en förbindelse mellan Danmark och Sverige går långt tillbaka i tiden…

Redan 1936 fanns det ett seriöst förslag om att bygga en Öresundsförbindelse. Förslaget var en del av de tidiga visionerna för att koppla samman de två länderna via en bro eller tunnel, men det dröjde många år innan den visionen blev verklighet. Det var först i slutet av 1990-talet som byggandet av Öresundsbron verkligen tog fart och bron invigdes som tidigare nämnt år 2000. [källa]

Tanken på en förbindelse mellan Danmark och Sverige går långt tillbaka i tiden…

Få inte panik om det läcker in en liten mängd vatten i Öresundsförbindelsens tunneldel…

Om du en dag kör in i tunneldelen av Öresundsbron och märker att en liten mängd vatten tränger in, behöver du inte oroa dig eller kontakta myndigheterna. Detta är inte ett tecken på dåligt underhåll eller ett potentiellt problem. Tunneln är byggd med betongelement som förändrar sin volym beroende på temperaturen – de drar ihop sig i kylan och expanderar när det är varmt. För att tillåta dessa rörelser finns det ett mjukt material mellan elementen, vilket kan leda till att en mindre mängd vatten läcker in. Detta är en normal del av konstruktionen och inte ett tecken på någon allvarlig fara. Istället är det snarare ett tecken på att allt fungerar som det ska. [källa]

Öresundsbron blev inspiration till TV-serien Bron (2011–2018)…

År 2011 samarbetade dansk och svensk television för att skapa en dramaserie med Öresundsbron som huvudmotiv. Serien, som heter Broendanska och Bronsvenska, blev mycket populär och inspirerade andra länders television att skapa egna versioner. De franska och brittiska versionerna fokuserade på tunneln under Engelska kanalen, medan de amerikanska och mexikanska versionerna satte handlingen vid gränsen mellan de två länderna. [källa]


Gillar du vad du läste? Dela artikeln med dina vänner!

3
3 points

Vad är din reaktion?

interesting interesting
2
interesting
wtf wtf
0
wtf
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
4
love
lol lol
0
lol
omg omg
1
omg
win win
1
win