Bussar har länge varit en central del av vår moderna transportinfrastruktur, men de bär på mer än bara resenärer. Från deras imponerande historia till de innovativa teknologier som driver dem framåt, är bussar fascinerande i alla sina aspekter. Oavsett om du dagligen pendlar med buss eller bara har sett dem i stadstrafiken, finns det mycket mer bakom dessa fordon än vad man först kan tro.
I den här artikeln utforskar vi tio överraskande fakta om bussar som du antagligen inte kände till, vilket kommer att ge dig en djupare förståelse för deras betydelse och mångfald.
Dubbeldäckare har sitt ursprung i Frankrike – inte Storbritannien…
Även om Storbritannien ofta är det första landet som kommer i åtanke när man tänker på dubbeldeckarbussar, härstammar dessa unika fordon från Frankrike. Den första hästdragna dubbeldeckarbussen lanserades 1853 i Paris. I början av 1900-talet motoriserades de hästdragna bussarna, och de fick snart fäste i Storbritannien där de blev mycket populära. Historiker hävdar att den första dubbeldeckarbussen som introducerades i London kom redan under 1920-talet. [källa]
Världens längsta buss kan transportera 256 passagerare…
Varje år tävlar biltillverkare om att skapa de största bussarna, och just nu innehar Autotram Extra-Grand titeln som den längsta bussen. Denna imponerande buss, som har utvecklats av Volkswagen i samarbete med Fraunhofer Institute, mäter cirka 30,7 meter och har kapacitet att transportera 256 passagerare (!).
Bland andra stora bussar återfinns Neoplan Jumbocruiser, som också är känd för sin storlek och kan rymma upp till 170 personer. Med sina dubbeldäck är den en av de största i sitt slag. En bild på den tidigare nämnda Autotram Extra-Grand finner du nedanför. [källa]
Därför är amerikanska skolbussar gula…
I många länder, som exempelvis USA, har skolbussar en distinkt gul färg som är ett obligatoriskt krav för utbildningsinstitutioner. Anledningen till att denna färg valdes är att den gör det enkelt att läsa de svarta bokstäverna på bussen. Men även för att vi människor uppfattar den gula färgen snabbare än övriga färger. Den tydliga färgkombinationen gör det möjligt för föräldrar, elever och andra bilister att lätt känna igen en skolbuss, särskilt under de tidiga morgontimmarna. [källa]
Nederländsk buss kommer upp i hastigheter upp till 250 km/h…
Den genomsnittliga maxhastigheten för en buss ligger runt 80 km/h, vilket gör dem relativt långsamma jämfört med andra transportsätt. I Nederländerna har man dock utvecklat en så kallad ”superbuss” som kan nå hastigheter upp till 250 km/h. Denna buss har en aerodynamisk design som skiljer sig från den typiska rektangulära formen, vilket bidrar till dess förmåga att nå högre hastigheter. Superbussen är ungefär 15 meter lång men kan endast rymma 23 passagerare.
Det är viktigt att notera att även om denna buss är imponerande, är den inte den snabbaste i världen. Rekordet för den snabbaste bussen innehas av Paul Stender, som installerade en GE J-79 jetmotor på en buss och nådde en fantastiskt hastighet av 590 km/h.
En bild på den nederländska bussen finner du dock nedanför. Hade du vågat åka med? [källa]
I Storbritannien finns bussar som drivs av mänskligt avfall…
År 2014 introducerades Bio-Bus, en innovativ lösning som enbart använder människors avföring och matavfall som bränsle. Denna buss utvecklades för att minska beroendet av fossila bränslen. Trots att den är drivs av avfall är Bio-Bus utrustad på ett svenskt Scania-chassi och kan transportera upp till 40 passagerare. [källa]
Chicago var först i världen med bussfiler under 1940-talet…
Den första bussfilen i världen byggdes i Chicago år 1940, som ett svar på problemet med bussar som fastnade i trafik och orsakade förseningar. Detta gjorde Chicago till den första staden som införde en särskild bussfil. I London, som man ofta associerar med bussar som ett vanligt transportmedel, började man bygga bussfiler först under 1960-talet. [källa]
I Pakistan finns det till och med trevåningsbussar…
Det finns en intressant variant av bussar i Pakistan som kallas Al Munir Super International Limousine Plus Sleeper. Även om idén om trevåningsbussar inte var särskilt populär under 1900-talet, så har konceptet fått ny uppmärksamhet. Denna buss har tre däck, och på nedervåningen finns det dörrar som leder till sovplatser eller rum för passagerarna. Detta visar på en innovativ utveckling inom kollektivtrafik och hur bussar kan erbjuda mer än bara transport. En bild på den gigantiska trippendäckaren finner du nedanför. [källa]
Därför är bussarna rödfärgade i London…
När bussarna först introducerades i London, varierade färgerna beroende på vilket företag de tillhörde. Det var London General Omnibus Company (LGOC) som började använda den röda färgen för sina bussar för att sticka ut på vägarna. Denna röda färg blev så populär och allmänt igenkänd att London Passenger Transport Board beslutade att standardisera alla bussar till röd färg år 1933. Detta gjorde att den röda Londonbussen blev en symbol för stadens kollektivtrafik och en del av dess kulturella identitet. [källa]
Turkiet är bland de länder med det högsta antalet bussar…
Enligt en undersökning av 33 länder uppskattas antalet bussar i Turkiet vara omkring 213 358 styck (2019). Detta placerar landet i topp när det kommer till antalet bussar, följt av andra länder som Polen och Storbritannien som också har ett betydande antal registrerade bussar. Bussystemet i Turkiet spelar en avgörande roll i den nationella transportinfrastrukturen och underlättar resor för miljontals människor varje dag. [källa]
Världens längsta bussträcka var cirka 16 000 km lång…
Det fanns en gång en busstjänst som förde passagerare från London till Calcutta i Indien. År 1957 inleddes denna service, som då var den längsta bussträckan i världen. En enda resa kunde ta upp till 50 dagar och sträckan var cirka 16 000 km lång. Bussen passerade genom länder som Belgien och forna Jugoslavien, och gjorde flera stopp på vägen. Den sista bussresan mellan London och Calcutta ägde rum 1976. [källa]